Zelf hebben wij redelijk lang een lori gehad.
Het was een geelmantel lori die we hadden gekregen van Gert van Dooren. Een bekend lori kweker en kenner die deze vogel aantrof in het nest met een behoorlijke ooginfectie.
We hebben deze lori nadat we haar gekregen hadden zo goed als mogelijk verzorgt en uiteindelijk hebben we haar ook laten opereren omdat het oog wat door de infectie blind was geworden begon uit te puilen. Dit bleek te komen doordat de infectie tot het midden van het oog was doorgedrongen.
Eenmaal het oog verwijderd was ging het heel snel een stuk beter met haar.
Gert heeft ons nog een man aangeboden zodat ze samen als koppel door het leven konden gaan alleen zag ik het niet zitten om met deze vogels te kweken.
Uiteindelijk hebben we dan ook besloten haar terug te geven aan Gert zodat hij haar bij die man kon zetten en zelf ermee kon gaan kweken. Ik heb helaas nooit meer vernomen of dit ook nog is gebeurt.
Misschien dat ik Gert nog eens kan storen en hem hierna kan vragen.
De reden waarom een lori ons gene goed idee was komt door de enorme troep die deze vogels produceren. En dan niet wat ze in de kooi achterlaten, dat is vaak wel een meevaller alleen wat er naast de kooi allemaal komt. pfffff, deze vogels zijn zo schoon op hun eigen omgeving dat ze met de kont tegen de tralies aan gaan zitten en zo buiten de kooi sproeien.
Doordat de lori een vruchten/nectar etende vogel is heeft het een enorm natte en smerige ontlasting. Dit beland vaak hoog tegen de muur achter of naast de kooi.
Deze natte ontlasting is overigens redelijk in te perken door de lori op pellets over te zetten. Nu weet ik dat ik hiermee sommige mensen tegen het been schop omdat ze liever zien dat lori's op pap of nectar moeten blijven maar er zijn heel veel positieve geluiden geweest uit de groep lori kwekers die ik ken die allemaal op pellet zijn overgestapt zonder dat dit negatieve effecten lijkt te hebben gehad op hun vogels zelf of hun kweek.
Het zou leuk zijn als we hier ook af en toe eens iemand tegen konden komen die zelf lori's heeft en hier zijn/haar verhaal en natuurlijk foto's van het dier of de dieren plaatst.